پنجشنبه ۰۹ فروردین ۰۳

کاربرد پودر لاجورد

ارائه خدمات بازاریابی آنلاین و دیجیتال

کاربرد پودر لاجورد

۴۴۲ بازديد

انواع کاربرد پودر لاجورد  

 پودر لاجورد مناسب رنگ آمیزی تندیس، نقاشی های روغنی وآبرنگ آبی لاجوردی رنگی زیبا ،درخشنده و بسیار باکیفیت در ماورای سایر رنگ هاست به گونه ای که شرح زیبایی آن بسیاردشوار است .

قرن هاست سنگ نیمه قیمتی لاجورد از معادن قلمرو باداخشانبهره افغانستان  برداری می شود.این سنگ در سایر معادن آسیا و آمریکا یافت می شوند ولی سنگ های منطقه ی افغانستان کیفیت به مراتب بالاتری از سایر نمونه ها دارند.این سنک متشکل شده از لازوریت ،پیریت و سالسیت است . اقدام به فروش پودر لاجورد. با قیمت بالا می کنند 

در این سنگ گستره ی عظیمی از رنگ ها از آبی روشن گرفته تا آبی سیر مایل به ارغوانی وجود دارد .باکیفیت ترین نوع پودر لاجورد را می توان در سنگ های سخت آبی با رگه هایی از پیریت یافت .این درجه از کیفیت با نماد AAAتعیین می شودسایر درجه ها از کیفیت بالایی برخوردار نیستند و به آسانی یافت و بهره برداری می شوند قیمت پودر لاجورد از این نمونه ها در حکاکی استفاده می شود.برخی دلالان برای بهبود رنگ صخره های طبیعی ،آن را رنگ می کنند

از آن جایی که استانداردی مشخص برای تعیین درجه و کیفیت صخره ها وجود ندارد ،همه ی نمونه سنگ ها با درجه کیفیت AAAشناخته می شوند.بهره برداری نمونه های با کیفیت مواد معدنی بسیار دشوار است .

بهره برداری از پودر لاجورد 

رنگ های لاجوردی از صخره های قیمتی بهره برداری می شوند.سال ها کاوش ،بررسی و جستجو برای پیدا کردنم لاجورد قیمتی و با کیفیت نیاز است .تهیه ی رنگ های طبیعی با برش صخره ها و جداسازی برخی از ترکیبات مانند پیریت و سالسیت از آن است .سپس تکه های برش داده شده با ابزاری به دانه های شنی مانند ریز و خرد می شوند.صخره های لاجورد از سخت ترین نوع سنگ ها به شمار می آید.فرآیند خرد سازی این تکه سنگ ها با بوی سوختگی ملایمی همراه است .پس از ذرات شنی در آب شست وشو داده می شوند.سپس این ذرات در فضایی عاری از آلودگی و بدون وجود فلز خیسانده می شود. فرآیند آسیاب کردن به سبب سختی شن طولانی تر می شود.در ابتدا این سنگ ها با قطعات بزرگتر آسیاب و پس از آن همان قطعات با قطعات کوچکتر آسیاب می شوند تا سایز آن تا 50 میکرون کاهش پیدا کند.به سبب فرآیند طولانی آسیاب عدم آلودگی دستگاه بسیار مهم است .تصور این فرآیند دشوار وآسیاب سازی تکه های سنگ در قرن چهاردهم دشوار است .مطالعه ی دستورالعمل های تهیه رنگ و افزودنی های معتبر به آن مرتبط به قرون گذشته بسیار جالب توجه است .سنی در جایی یادداشت کرده است تکه های سنگی را درهاون برنزز آسیاب کرده و سپس آن را در یک ظرف شیشه ای قرار دهید. کاهش هر چه بیش تر زمان در هنگام  آسیاب سازی ذرات سنگ اهمیت خاصی دارد زیرا تمامی ذرات بلوری لاجوردی باید به درستی و به صورت پودری و نرم از ذرات غیر رنگی و آلوده جدا شوند.اما به یاد داشته باشید این ذرات نباید از حد خاصی ریز تر باشند حتی در این مرحله ممکن است تمام ذرات آبی رنگ از ته ظرف به طور ناگهانی ناپدید شوند و به نظر خاکستری به نظر برسد.این رنگ شباهتی به رنگ پیگمنت آبی سنگ لاجورد ندارد.شست و شوی مداوم این سنگریزه ها تا حدی ادامه می یابد تا به یک درجه phیکسانی برسد.سپس این بسته را در هوای آزاد قرار داده تا به صورت یکنواخت خشک شود.

خواص سنگ و پودر لاجورد

  • ایجاد تعادل و تنظیم چاکرای پنجم و ششم
  • سنگی بسیار آرام بخش و جلوگیری کننده از حملات روانی
  • الهام بخش
  •  افزایش اعتماد به نفس
  •  کمک به درک احساسات و عواطف دیگران
  •  تقویت سیستم ایمنی بدن
  •  تصفیه خون، کاهش فشار خون
  •  خنک کننده و تسکین التهابات
  •  غلبه بر بی خوابی و سرگیجه و افسردگی
  •  بهبود سیستم تنفسی و عصبی و گلو
  •   تنظیم تیروئید
  •  به منظور ارتقاء خود آگاهی، بینش و عقل به کار می رود
  • به عنوان یک سپر در برابر حملات روانی می باشد
  •   بالابردن درک و روشنی و شهود
  •  اکسیری قدرتمند برای بدن و معنوی
  •   پزشکان مصر باستان ، سومر و بابل لاجورد را برای مقاصد دارویی بسیاری، از جمله آب مروارید چشم استفاده می کردند
  •  نماد شفا، شادی، عشق، وفاداری، قدرت های روانی، حمایت، شجاعت
  •  باعث افزایش اراده می‌شود
  •  در ایران باستان ، لاجورد سنگی برای نزدیکی با خدایان بود که صاحب آنرا دارای قدرت جادویی از خدایان و الوهیت می کرد
  •  برای بهبود علائم بی‌خوابی مفید است
  •  اثری ضد عفونی کننده و باکتری‌کش دارد

معنی سنگ لاجورد 

یا تلفظ و نوشتار آن به زبان لاتین  سنگ لاجورد Lapis lazuli یکی از زیباترین سنگ های حال حاضر است با ترکیبی از فسفات آبدار ،آلومینیوم و آهن ؛ یا به عبارت دیگر ترکیبی از لازورایت، کلسایت، پایرایت و دایپوسیت می‌باشد. این سنگ را میتوان با کاربرد های بسیار زیادی دید و با استخراج پودر لاجورد در مصارف مختلف ازآن استفاده کرد اما یکی از بهترین کاربرد های آنرا میتوان استفاده در جواهر سازی ها دانست.دلیل این موضوع را میتوان سختی قابل توجه و همچنین رنگ آبی زیبای آن دانست.

اما یکی از مهمترین سوالات درباره این سنگ را میتوان این موضوع دانست که منابع عظیم آن در کجاها قرار دارد.ما در این مطلب برای شما خواهیم گفت که منابع عظیمی از سنگ لاجورد در افغانستان  وجود دارد که به عنوان یکی از اصلیترین سرزمین ها می توان معرفی کرد.

زیورسازی و سورت بندی این سنگ درپاکستان، هندوستان و تا حدودی در سنگ لاجورد افغانستان و سنگ لاجورد ایران و سویس صورت گرفته سپس به خارج صادر می‌گردد

سنگ لاجورد علاوه بر زیورآلات تولیدات دیگری از قبیل مجسمه و بت، مُهرهٔ شطرنج و غیره نیز دارد.

پیش از بررسی شیوه های استفاده از پودر لاجورد برای شما خواهیم گفت که استفاده از سنگ و پودر لاجورد چه فوایدی را میتواند به همراه داشته باشد.

فواید پودر لاجورد

 بهداشت انسانی و محیط زیست

  1. عاری بودن از فلزات سنگین ( نظیر سرب, کادمیوم و...) و غیر سمی بودن
  2. عدم وجود حلال وبه تبع آن عدم وجود بخارات مضر
  3. کاهش بیماریهای تنفسی وعفونتهای ریوی به دلیل عدم وجود حلالها
  4. ضریب ایمنی بالاتر نسبت به رنگهای مایع از نظر خطر آتش سوزی

  صرفه جویی در انرژی

  1. کاربری نسبتا سهل و آسان رنگ و آماده مصرف بودن آن و عدم نیاز به آموزشهای تخصصی پرسنل رنگ کار
  2. صرفه جویی درزمان و افزایش سرعت تولید و در نتیجه کاهش مصرف انرژی وکاهش هزینه ها با توجه به قیمت پودر لاجورد در بازار
  3. امکان استفاده از  95% رنگ به دلیل قابلیت بازیافت و استفاده مجدد
  4. افزایش طول عمر قطعات رنگ آمیزی شده به دلیل بالا بودن مقاومتهای شیمیایی و مکانیکی رنگهای پودر لاجورد در مقایسه با رنگهای مایع به دلیل وجود پیگمنت آبی پراساد

 

 

مراحل استخراج رنگ از پودر لاجورد

جادوی اصلی در این مرحله به وقوع می پیوندد.این دستورالعمل برگرفته شده از کتاب “craftsman hand book”اثر آندره سنی است .متن  ایتالیایی اصلی این کتاب راهنمای خوبی برای تولید پودر لاجورد است .به پاس زحمات این استاد بزرگ و کاوش های متعدد او تولید این رنگ منحصر به فرد از جهات متعدد آسان گردیده است .در طی تمامی مراحل تولید خمیر پلاستیکی متشکل از صمغ و پودر یکدست باقی می ماند.اثری از تجزیه خمیر و یا تا شدگی از آن در پارچه ها یافت نشده است .فرآیند تولید با ذوب کردن موم ،کندر صمغ و رزین کاج آغاز می شود.سپس این ترکیب تا حدی در دست ورزیده می شود تا خمیر یکدست خاکستری –آبی رنگی به وجود آید.این خمیر را در حالی که هنوز گرم و الاستیته است به سه قسمت تقسیم کنید .هر تکه را در دفعات متعدد در آب ولرم ورز دهید.در این مرحله ناخالصی ها از خمیر جدا می شوند و رنگ آبی در انتهای ظرف ته نشین می شوند.این یک رنگ دست ساز است .اولین رنگ تولیدی از این روش از کیفیت بالاتری برخوردار است .تکه های دوم و سوم به ترتیب از درجه کیفیت بالاتر و خلوص بیش تری برخوردار است.رنگ های لاجوردی درجه ی یک و آبی

  fra anglico به مدت زمان بیشتری برای آماده سازی نیاز دارند.دفعات چهارم الی هفتم رنگ لاجوردی حاصل از کیفیت بالاتری برخوردار است .بسیاری از نقاشان به سبب شفافیت و درخشندگکی این رنگ از آن در نقاشی های خود استفاده می کنند.این رنگ فاقد هر گونه ناخالصی است و از درخشندگی و کیفیت بالاتری برخوردار است .

 

تاریخچه ی رنگ در نقاشی رنسانس

آیا می توانید دنیایی عاری از هر گونه  رنگ را تصور کنید؟در دنیای بدون رنگ دلتنگ چه چیزی بیش از همه می شوید شخص؟حیوان؟مکان؟اسباب بازی مورد علاقه تان؟نگاهی به اطرافتان بیندازید.چه رنگ هایی را بیش از همه مشاهده می کنید؟

انتخاب رنگ در ترسیم یک تصویر برای نقاشان اهمیت خاصی دارد. هنرمندان صدها سال گذشته در اروپا که به دوره ی رنسانس شناخته شده بود از رنگ های طبیعی که از مواد معدنی ساخته شده بود مانند آزوریت،مالاکیت ،گیاهانی مانند زعفران و چوب برزیلی برای رنگ آمیزی نقاشی هایشان استفاده می کرده اند  .هم چنین این هنرمندان از رنگ هایی با ترکیبات گران قیمت پودر لاجورد برای ترسیم تصاویر خاص و سفارشی استفاده می کرده اند .

رنگ آبی سیر از آسیاب کردن سنگ های گران قیمت مانند سنگ لاجورد وترکیب کردن آن با سایر مواد حاصل می شده است .از این رنگ برای رنگ آمیزی لباس های مریم مقدس استفاده می کرده اند .

هنرمندان در دوره ی رنسانس از رنگ ها برای ساخت فضاهای سه بعدی بهره می گرفته اند .دقت داشته باشید رنگ ها در مسافت های طولانی تر روشن تر و روشن تر به نظر خواهند رسید.بنابراین هنرمندان در پیش زمینه ی نقاشی های خود از سایه های کم رنگ استفاده می کنند .

انواع سنگ های لاجورد
  •   لاجورد نیلى که بهترین نوع رنگ و جنس است.
  • لاجورد آسمانى که شامل لاجورد آبى کمرنگ است.
  •  لاجورد سبز که گاهى با فیروزه اشتباه مى‌شود.

بهترین رنگ پودر لاجورد آبی مایل به بنفش با هاله متوسط تا تاریک و با غلظت رنگ زیاد است. در نوع مرغوب آن کریستال‌های کلسایت قابل مشاهده نبوده و ممکن است حاوی نقاط طلایی رنگ پایرایت باشد. سنگ لاجوردهای کم ارزش دارای جلای مات بوده و متمایل به سبز هستند و کریستال‌های سفید کلسایت در آن مشاهده می‌شوند.

تلفن سفارشات : 44255795

آقای شهیدی     09127037803 

 

 

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.